THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Brazilskou SEPULTURU jsem naposledy naživo viděl v pražské velké sportovní hale v rámci jejich turné k megaúspěšné a zlomové fošně „Roots“. Dnes ji však namísto vyprodané arény pro 15000 lidí čeká koncertní set v maličkém (a očekávaně narvaném) klubu s kapacitou stěží 1000 míst. Propaguje se totiž čestné album „Roorback“ a s popularitou už to dávno není takové, jako ještě před několika lety.
Brazilci (tedy téměř), nastupují bez dlouhých cirátů, bez předkapel, přesně ve 20.00 hodin a obecenstvo jim od začátku do konce koncertu zobe spokojeně z dlaní. Po celých osmdesát minut produkce totiž registruji divoký les všemožných, vzduchem plachtících, končetin a další projevy davového šílenství. Je vidět, že dorazili především ti, kteří překousli odchod bývalého frontmana a do té doby persóny číslo jedna Maxe Cavalery a oblíbili si i jeho nástupce, černého dlouhána Derricka Greena. Ten se za mikrofonem presentoval jako obstojný řvoun (místy dokonce přebudil svým animálním rykem mikrofon tak, že se v jeho dávení utopilo i lomození zbytku osazenstva), ale prodat nosné refrény, tak jak to uměl právě charismatický Max, prostě nedokázal. Z pohledu pódiové show působí Derrick jistě a vitálně, ovšem jen do té doby, než ho rozvrh playlistu donutí sáhnout po kytaře. Pak už stojí spíš jako zařezaný sloup a očima stále kontroluje těch několik chabých akordů. Přesto, kdo viděl videa z úplně prvních koncertů této sestavy, jistě si povšiml drobného zlepšení.
Tím skutečným tahounem večera totiž byl kytarista Andreas Kisser. Vydatně vypomáhal se zpěvy (však také zlí jazykové tvrdí, že SEPULTURA spíše než zpěváka měla přijmout druhou kytaru), neustále v plném nasazení, precizní hra, zajímavá sóla (pro skupinu tak typická) a v závěru koneckonců i dvojnásobné vyvolávání spoluhráčů ze zákulisí zpět na jeviště za pomoci drsných kytarových riffů, to jen potvrzují. Paulo Jr. spolehlivě basoval s patřičnou pohybovou kreací, Igor Cavalera si odehrál to své, což jistě není málo, jen se mi jevil jaksi unaveným dojmem. Jestli to lze připsat na vrub únavnému turné, nebo tropickému ovzduší vydýchané Akropole, těžko soudit.
Teď konečně k samotnému provedení live-verzí skladeb SEPULTURY. Vše zřejmě odstartoval otvírák novinkového alba „Roorback“, i když si nejsem úplně jistý, protože jej pohltil velice špatný zvuk. Ten během večera dosáhl snesitelné úrovně, ale vzhledem k tomu, že soubor hrál po většinu času jen s jednou kytarou, očekával bych, že se zvukař s výsledkem popasuje mnohem lépe. Co naplat, příliš se nevycajchnoval. Dále hoši pochopitelně zařazovali skladby, které si jejich fanoušek přeje slyšet. Možná překvapivě hodně prostoru dostala deska „Arise“ (mrzí mě notně zkrácená verze „Desperate Cry“), ale došlo i na věci z „Chaos A.D.“ („Biotech Is Godzilla“, „Refuse/Resist“, „Territory“), „Against“ („Choke“), „Nation“ („Sepulnation“), ještě asi další tři novinky z „Roorback“, „Roots“ („Attitude“ a „Roots Bloody Roots“, která celý koncert uzavírala atd., atd. Co se mi však hrubě nelíbilo, byly kratičké vsuvky z děl METALLICY. To přece nemá SEPULTURA zapotřebí!
Resume tedy zní - Energický thrashcoreový nářez, který však měl své pihy na kráse a ne všechno chutnalo z dlaní SEPULTURY labužnicky. Příznivci však rozhodně museli odcházet spokojeni.
P.S. Co se týká merchandise, tak v předsálí žádný prodej trik, CD a dalších propriet nebyl. Vnitřkem sálu bohužel neposloužím, neb jsem vybojoval flek na balkóně a podobná místa se opouští jenom ze závažných důvodů typu ohrožení života či močového měchýře.
Foto pouze ilustrační i když z téhož turné.
Quadra (2020)
Machine Messiah (2017)
The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart (2013)
Kairos (2011)
A-Lex (2009)
Dante XXI (2006)
Roorback (2003)
Under A Pale Grey Sky (live) (2002)
Nation (2001)
Against (1998)
Roots (1996)
Chaos A.D. (1993)
Arise (1991)
Beneath The Remains (1989)
Schizophrenia (1987)
Morbid Visions (1986)
Bestial Devastation (1985)
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.